Speekselklieren

Te weinig of teveel speeksel geeft problemen

Speekselklieren

Speeksel helpt bij het kauwen, slikken en verteren van voedsel. Het gaat infecties tegen en houdt uw gebit schoon. We hebben drie grote speekselklieren die via kleine kanaaltjes speeksel in de mond afgeven. U kunt last krijgen van deze klieren, bijvoorbeeld door een ontsteking.

Problemen en behandelingen van de speekselklieren

Te weinig speeksel (droge mond) of juist teveel speeksel, vieze smaak en/of pijn in de mond kunnen duiden op een probleem met de speekselklieren. In de speekselklieren kunnen ontstekingen en gezwellen ontstaan. De afvoerbuisjes naar de mond kunnen bijvoorbeeld met speekselsteentjes verstopt raken die de speekselafvoer belemmeren en ontstekingen veroorzaken.

Meestal kan de kaakchirurg of KNO arts met een lichamelijk onderzoek al vaststellen wat er aan de hand is en welke behandeling nodig is. In het geval van speekselsteentjes kan het voldoende zijn het zuurklimaat in de mond te verhogen, bijvoorbeeld door het zuigen op zuurtjes of het spoelen met citroenzuur. Antibiotica of een kleine operatie kunnen ook nodig zijn. Gezwellen worden vaak operatief behandeld.

Neem contact op of maak een afspraak.

Voor meer informatie over Kaakchirurgen Assen, onze expertise en onze behandelingen kunt u gerust contact opnemen. Bel: 0592 – 325 325 of mail naar info@kaakchirurgenassen.nl. Wilt u graag direct een afspraak maken dan kan dat natuurlijk ook.

Voorkom klachten

Wij helpen u graag van uw klachten af, maar liever nog voorkomen we ze. Download hier onze folder met onze  tips voor duurzaam onderhoud van uw gebit.