Ontstoken wortelpunt

Voorkom zeurende pijn

Ontstoken wortelpunt

Een veel voorkomende ontsteking van tanden en kiezen is de wortelpuntontsteking. De wortelpunt van een tand of kies kan ontstoken raken via een ontsteking van de zenuw in het wortelkanaal. Bij een wortelpuntontsteking is de zenuw van een tand of kies afgestorven, bijvoorbeeld door een klap op de tand of kies of na een behandeling bij de tandarts. Daarna is het gaan ontsteken.

Wortelpuntoperatie

Een ontsteking van de wortelpunt moet behandeld worden door een kaakchirurg. U krijgt een lokale verdoving en voelt geen pijn. U voelt tijdens de operatie wel wat trilling en hoort het geluid van de boor. Als u het prettig vindt kunt u ter afleiding naar muziek luisteren.

De kaakchirurg maakt een klein sneetje in het tandvlees rond de ontstoken wortelpunt en boort een gaatje in het bot, op de plaats van de wortelpunt. De chirurg verwijdert de punt van de wortel en het eventueel ontstoken weefsel, reinigt en ontsmet alles en maakt het wortelkanaal aan de onderkant dicht. Daarna wordt het tandvlees gehecht met hechtdraad dat vanzelf oplost.

Op de video van het Universitair Medisch Centrum St. Radboud ziet u de schematische weergave van een wortelpuntoperatie.

Neem contact op of maak een afspraak.

Voor meer informatie over Kaakchirurgen Assen, onze expertise en onze behandelingen kunt u gerust contact opnemen. Bel: 0592 – 325 325 of mail naar info@kaakchirurgenassen.nl. Wilt u graag direct een afspraak maken dan kan dat natuurlijk ook.

Voorkom klachten

Wij helpen u graag van uw klachten af, maar liever nog voorkomen we ze. Download hier onze folder met onze  tips voor duurzaam onderhoud van uw gebit.